A kezdő vállalkozók tabu témái:
Nincs elég tapasztalatom még (önállóan) a piacon, de ezt nem mondhatom így ki. Nincs elég referenciám. Honnan szerezzek? Mi alapján bízzanak meg bennem a potenciális ügyfeleim?
- Árral szemben úszom, mikor azt állítom, semmi szín alatt nem tartom helyesnek bármiről is valótlant állítani. Ha másra nem is, de arra biztosan gondolnod és számítanod kell, hogy a ’kamu’ előbb-utóbb visszaüt. Amikor azonban azt hiszed, nincs még elegendő piaci ismereted, kérdezem én, miért abban a szakmában képzeled el a vállalkozásodat, amiben? Nyilván való, hogy valamiféle köze van akár a tanulmányaidhoz, korábbi alkalmazotti munkáidhoz, hobbidhoz, vagy akár ebben-abban mindegyikhez.
Állítsd magad elé az általad képviselendő szolgáltatást/terméket! Vedd sorra és ne restelld leírni, mit tanultál meg ehhez kapcsolódóan eddigi éveid során. Gyűjtsd össze a tapasztalataidat, tudástőkédet, észrevételeidet, a témával kapcsolatban jellemző módon felmerült kérdéseket/kérdésköröket. Azokat a kérdéseket is írd le, amelyek benned felmerültek a tanulás során és azokat is, amelyek a hozzád, munkáltatódhoz, szakmád elismert alakjaihoz fordulókban fogalmazódtak meg. Mi volt/lett rá a megoldás? Ezek közül mi az, amit Te magad és mi az, amit egy csapat részeként oldottál meg, így már kellő rutinnal nyúlsz hozzá a jövőben. Nem csak addig, amíg nem tudsz konkrét ügyfeleket felsorolni, de később is ezek a válaszaid adják majd a leginkább szakmai bizalmat építő tapasztalataidat.
Istenem, csak ne húzzanak le negatív, alaptalan véleményekkel a komment huszárok! Kínosan ki vagyok szolgáltatva a tömegek véleményének. Pár rosszindulatú kattintással romba dönthetik több éves munkámat azok is, akik nem is ismernek, vagy csak feltételeznek.
- Szerintem ez napi félelemnek számít. Magamról biztosan tudom, hogy minden munkámba, továbbképzésembe beleadok szakmai anyait-apait, proaktivitást és egy csomó szeretetet is. Ugyanezt feltételezem másokról is. Mindenkinek van rosszabb napja, élethelyzete, vagy éppen szakmai hibája bármi folytán. Nem tudom megérteni, miért kell rögtön a másik felet földbe döngölni. Így nyilatkozni egy hangadó személy esetében, vagy egy véleményformáló médiát használni erre pláne övön aluli. Sorsokat lehet romba dönteni a tömegek negatív hangolásával.
Övön alul pedig mindig és mindenkoron a lehető leggyengébbek, leginkább semmirekellők ütnek.
De az is szép számmal előfordul, hogy az a bizonyos hiba nem az ócsárló kritikát kapó cégnél keletkezik, hanem pont az ügyfélnél, vagy egy harmadik valakinél, mégis önértékelés, ismerethiány, utánajárás híján és kellő- sokszor irigységgel teli- rosszindulattal egyszerűbb befeketíteni a legkézenfekvőbb részt vevőt.
Mivel ez a legjobbakkal is előfordul, így kivédeni szinte nem lehet, azt tudom javasolni, hogy valamennyi véleményre a lehető legnagyobb segítőkészséggel, szakmai rátermettségedet szövegedbe foglaló kulturáltsággal reagálj, mert ez se fog észrevétlenül maradni!
Nem merek megjelenni, mert mit szólnak majd hozzá(m), a mondanivalómhoz, portfóliómhoz.
- Lesznek, akik egyetértenek és lesznek, akik nem. Sok esetben az utóbbiak szólalnak meg először. Ettől még a Téged pártolók is a piacon vannak és örülnek az érkezésednek. Bízz bennük és fókuszálj rájuk! Ha hiszed azt, hogy amit közölsz, értéket képvisel és egy fontos pluszt tesz hozzá a mindennapokhoz, akkor hosszú távon nincs mitől tartanod. A megosztó véleményeket fogd fel egy jól sikerült piackutatásnak! Így a célcsoportod, valamint a számukra meghirdetendő ajánlataid is meghatározhatóbbá válnak.
Jogszabályi változások miatt már nem érvényes pl. az általam már használt és bejáratott termékcímke/szlogen…. és imázs vesztés nélkül nem tudom, hogy váltsak.
- Jelszó: őszintén és emészthető formában, szakmai hozzáfűzéseiddel elmagyarázva. Ezt követően számos praktika van arra, hogy lemérd, érthetően magyaráztad-e el, mi fog történni, valamint sikerült-e a berögzült korábbi irányvonalat felülírnod? Amennyiben igen, nincs más hátra, mint elmélyíteni. Tedd ezt úgy, hogy adsz! pl. most jöhet egy nyereményjáték.
Generációváltás előtt áll a cégem. Be kell látnom, hogy megöregedett a kommunikációm. Vajon mely innovatív döntés lenne a helyes, hogy veszteség helyett növekedést produkáljunk?
- Döntéseidet illetően, azon a belső kis hangon túl mindenképpen egy külsős, célcsoportod korosztályába tartozó, szakmai tapasztalatokkal bíró marketinges véleményére alapozz!
Konkrétan elemezzük ki a Te lehetőségeidet?
Alma, nekem átfogó marketingre van szükségem!
Alma, én a saját pályámra szeretnék állni! A VLS kurzusok első díjmentes óráját kérem!
Amiről keveset beszélünk…
Mikor ne vágj bele a vállalkozásba?
- Ha nem szánsz időt és sok energiát a tanulásra, a vezető képzésekre, a megtérülő, de megelőző munkára, valamint a marketingre!
- Ha inkább szétesel, és előre kudarcot vallasz, mert nem szánsz időt a preferencia sorrended felállításában, mind a pénzügyek, mind az időd terén, összevetve a munkádat a magánéleteddel, egyéb kötelezettségeiddel is!
- Ha megspórolod az üzleti tervírást, amiből pontosan láthatod, mire számíthatsz.
- Ha az üzleti terved fényében nem számítasz bevétel nélküli, ellenben kiadásokkal járó időszakokra.
- Ha a marketinged toldozás-foltozás jellegű, nem pedig egy jól megtervezett, teljes körű, azaz online és offline, egymásra épülő kampányokon alapuló stratégia sorozat!
- Ha nem tudsz nem szakma specifikus munkát másra bízni!
- Ha magad akarsz elvégezni más, a vállalkozásodhoz mégis kiemelkedő jelentőségű szakmai munkát.
- Ha csak a szükséges bevételre koncentrálsz az ügyfeleid és a munkád, vállalkozás-alkotási folyamatok okozta öröm helyett.
- Ha csőlátással nézel az elképzelésedre ahelyett, hogy új távlatokban gondolkodnál, új piaci/célszegmensi/üzleti partneri lehetőségeket látnál meg, akár hozzáértő szakember segítségével!